- Selv om kvaliteten og holdbarheten på
støtdempere og komponenter i hjulopphen-
get har blitt betydelig bedre de siste årene,
er den store utfordringen at slitasjen skjer
gradvis – noe som gjør at det er vanskelig
for deg som bileier å oppdage det, sier
Gisle Skogseth hos Opel Norge.
Han påpeker at noe av årsaken er nok også
at dette jo er komponenter som du som bil-
fører ikke ser, og ikke har samme forholdet
til som dekk og bremser.
- Dessverre er det slik at også disse delene
slites ut, og skulle du havne i en kritisk situa-
sjon der du virkelig må presse bilen til
yttergrensene, kan det være det som
utløser en ulykke, sier han.
Støtdempere og andre komponenter i
hjulopphenget er svært viktige for at bilen
skal ha sikker styring, effektiv bremsing og
god stabilitet.
- Når dempere og hjuloppheng blir slitt,
vil det påvirke kjøreegenskapene på flere
måter. Den mest kritiske er nok økt bremse-
lengde som selvsagt kan være avgjørende
i en situasjon der hver meter teller for å
unngå en ulykke, sier Skogseth.
Han sier at dårlige dempere vil gjør at
hjulene begynner å «steppe», noe som
naturligvis gir dårligere kontakt mellom
dekket og underlaget.
- Gode støtdempere er også viktig for
veigrepet, og slitte dempere vil gjøre at
bilen krenger mer, og dermed tillater større
vektfordeling sideveis enn det bilen er kon-
struert for. Resultatet kan bli skrens, med
tilhørende farlige situasjoner.
Se tilbud på side 22.
Dårlige støtdempere
– en snikende fare
Støtdempere og resten av hjulopphenget spiller en avgjørende rolle for at bilen skal ha sikker styring,
effektiv bremsing og god stabilitet. Når skiftet du støtdempere sist?
18
Opel Aktuelt 1 • 2014